Τα... ροκ σχολεία της πόλης

ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΕΥΤΥΧΙΑ ΒΑΤΑΛΗ
Σοβαρό πρόβλημα ηχορρύπανσης αντιμετωπίζουν οκτώ στα δέκα δημοτικά σχολεία στη Θεσσαλονίκη, σύμφωνα με έρευνα που διενήργησε η αντιδημαρχία Περιβάλλοντος, Ποιότητας Ζωής και Ελεύθερων Χώρων του δήμου Θεσσαλονίκης...

Αυτοκίνητα, δίκυκλα, κατασκευές, αλλά και οι άνθρωποι (δηλαδή τα... καφέ που λειτουργούν δίπλα στα σχολεία κυρίως στο κέντρο της πόλης) είναι οι μεγαλύτερες πηγές ηχορρύπανσης, η οποία προκαλεί σοβαρά προβλήματα στη μαθησιακή διαδικασία.
Η έρευνα για την εκτίμηση της επίδρασης του θορύβου στη μαθησιακή διαδικασία διενεργήθηκε στα δημοτικά σχολεία των Α', Β' και Γ' Δημοτικών Κοινοτήτων το Μάιο και τον Ιούνιο. Στην έρευνα, που έγινε με συνέντευξη και συμπλήρωση ερωτηματολογίου, συμμετείχαν η περιβαλλοντολόγος Πολυξένη Τσιμενίδου και η ασκούμενη σπουδάστρια Αννα Μανασσή. Συνολικά διαπιστώθηκε ότι τα 18 από τα 24 σχολεία (75%) του δείγματος αντιμετωπίζουν πρόβλημα ηχορρύπανσης προερχόμενης από τον περιβάλλοντα θόρυβο. Οι ώρες μέγιστης έκθεσης σε θόρυβο εντοπίζονται κυρίως από τις 11 το πρωί μέχρι και τη μία το μεσημέρι.

Οι πηγές θορύβου διαφοροποιούνται. Συγκεκριμένα, στην Α' Δημοτική Κοινότητα τη μεγαλύτερη όχληση προκαλούν τα αυτοκίνητα, τα δίκυκλα και οι ποικίλες ανθρώπινες δραστηριότητες, στη Β' Κοινότητα τα δίκυκλα και οι κατασκευές, ενώ στη Γ' Κοινότητα τα αυτοκίνητα και τα μηχανάκια αποτελούν τις κυριότερες πηγές θορύβου, καθώς στην περιοχή αυτήν τα περισσότερα σχολεία βρίσκονται πάνω σε στενούς και με μεγάλη κυκλοφορία δρόμους, όπως η Ολυμπιάδος και η Κασσάνδρου («οδικές χαράδρες»).
Οπως επισημαίνει η κ. Τσιμενίδου, θα πρέπει να ληφθούν πρόσθετα μέτρα ηχοπροστασίας, καθώς τα σχολεία αποτελούν δομές που θα πρέπει να γίνουν αντικείμενο ιδιαίτερης προσοχής. Αλλωστε, σε μελέτες που εκπονήθηκαν από την Αμερικανική Εταιρία Ωτολογίας διαπιστώθηκε πως τα παιδιά που έκαναν μάθημα σε τάξεις που βρίσκονταν στην πιο θορυβώδη πλευρά του σχολείου είχαν χαμηλότερους βαθμούς από ό,τι εκείνα των οποίων οι τάξεις ήταν στην ήσυχη πλευρά.

Τα μέτρα
«Με τον ''Καλλικράτη'', η αρμοδιότητα για την ηχορρύπανση περιέρχεται στους δήμους. Στο πλαίσιο αυτό, η αντιδημαρχία θα συνεχίσει τις μετρήσεις για την καταγραφή των δεδομένων, αλλά θα προωθήσει και μέτρα για την προστασία», τονίζει, από την πλευρά του, ο αντιδήμαρχος Κώστας Ζέρβας.
Στη μελέτη προτείνονται η αλλαγή κουφωμάτων (διπλά τζάμια) και η τοποθέτηση κατάλληλων αντιθορυβικών υλικών εντός των τάξεων, η κατασκευή ηχοπετασμάτων περιμετρικά των σχολείων, η αλλαγή του οδοστρώματος στις οδούς που βρίσκονται περιμετρικά με την τοποθέτηση κατάλληλου αντιθορυβικού τάπητα, αυστηροί έλεγχοι στις εξατμίσεις των δικύκλων, η κατάλληλη σήμανση για οδηγούς και πεζούς έξω από τα σχολεία, η κατάργηση στάσεων λεωφορείων μπροστά από τα σχολεία κ.ά.