Στην... αρχαιολογική σκαπάνη εξακολουθεί να σκοντάφτει η πρόοδος του μετρό, στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, πέντε χρόνια μετά την έναρξη κατασκευής του μεγαλύτερου δημόσιου έργου στην ιστορία της πόλης. Ανατολικά το μετρό δεν έχει τέτοιου είδους προβλήματα, όμως και εκεί καταγράφονται σημαντικότατες καθυστερήσεις, με πρώτο και καλύτερο το... μπλέξιμο σχετικά με τη χάραξη του έργου.
Μέχρι σήμερα δεν έχει ξεκαθαριστεί αν η βασική γραμμή θα εκτείνεται από το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι τη Νέα Ελβετία ή μέχρι τη Μίκρα της Καλαμαριάς. Τα δεδομένα είναι τουλάχιστον απογοητευτικά, ιδίως αν σκεφτεί κανείς ότι, με βάση το αρχικό χρονοδιάγραμμα, το έργο επρόκειτο να ολοκληρωθεί το 2012, δηλαδή σε περίπου ένα χρόνο από σήμερα...
Το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης, όπως αυτό ανακοινώθηκε από τα επίσημα χείλη του αρμόδιου υφυπουργού, προβλέπει ότι η βασική γραμμή του υπόγειου μέσου σε σταθερή τροχιά θα είναι έτοιμη στο τέλος του 2014, το αργότερο στις αρχές του 2015. Ωστόσο, στην αλληλογραφία του αναδόχου με την «Αττικό Μετρό ΑΕ» γίνεται λόγος για ολοκλήρωση των εργασιών το 2016, υπό την προϋπόθεση ότι δε θα υπάρξουν νέα προβλήματα και ότι θα λυθούν άμεσα όλα τα γραφειοκρατικά εμπόδια του έργου. Ετσι, οι πόρτες για περαιτέρω καθυστέρηση του μεγαλύτερου συγκοινωνιακού και περιβαλλοντικού έργου στην πόλη της Θεσσαλονίκης είναι... διάπλατα ανοιχτές.
Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός
Στο σταθμό-αφετηρία του μετρό στο Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό Θεσσαλονίκης, που είχε χαρακτηριστεί από τους αρχαιολόγους ως «μέσου αρχαιολογικού κινδύνου», οι ανασκαφές ολοκληρώθηκαν πρόσφατα και άρχισαν οι εργασίες κατασκευής του σταθμού, οι οποίες αναμένεται να ολοκληρωθούν σε περίπου δέκα μήνες. Οι ανασκαφές ολοκληρώθηκαν και στον επίσταθμο, που βρίσκεται δυτικότερα, προς την εκκλησία των Αγίων Πάντων. Πρόκειται για το σημείο όπου οι συρμοί θα στρίβουν για να αλλάζουν φορά.
Το ερχόμενο καλοκαίρι, λοιπόν, αν όλα πάνε καλά, πρόκειται να παραδοθεί στους πολίτες αναπλασμένος ο χώρος που σήμερα αποτελεί το εργοτάξιο κατασκευής του σταθμού. Ο συγκεκριμένος σταθμός θα βρίσκεται σε βάθος 16 μέτρων.
Σταθμός Δημοκρατίας
Στο σταθμό Δημοκρατίας, αλλά και στη διακλάδωση του μετρό προς τη Σταυρούπολη, εκτελούνται, όπως εδώ και αρκετά χρόνια, αρχαιολογικές ανασκαφές. Το... ευχάριστο είναι ότι οι ανασκαφές ολοκληρώθηκαν πριν από λίγους μήνες, στη νότια πλευρά της οδού Μοναστηρίου και τώρα πια έχει απομείνει να γίνει η ανασκαφή στο βόρειο τμήμα της οδού.
Το τελευταίο χρονικό διάστημα έχει αλλάξει ο τρόπος της ανασκαφής, κάτι το οποίο γεννά ελπίδες ότι θα ολοκληρωθεί σε μικρότερο χρονικό διάστημα σε σχέση με την ανασκαφή στο απέναντι πεζοδρόμιο.
Κέντρο
Και ο σταθμός Βενιζέλου είναι παραδομένος στα χέρια των αρχαιολόγων, με την αρχαιολογική ανασκαφή να εξελίσσεται με ρυθμούς οι οποίοι για τους διερχόμενους από το κέντρο της πόλης, κυρίως, όμως, για τους καταστηματάρχες της περιοχής, δεν κρίνονται ικανοποιητικοί. Οι λαμαρίνες κρύβουν πολλά μαγαζιά από τους περαστικούς και δεν είναι λίγα τα λουκέτα που αποδίδονται στα έργα, τα οποία αποτελούν το... κερασάκι στην τούρτα για τους καταστηματάρχες, που προσπαθούν να επιβιώσουν εν μέσω οικονομικής κρίσης.
Αρχαιολογική ανασκαφή εκτελείται και στο σταθμό Αγίας Σοφίας, αν και εκεί αυτό το χρονικό διάστημα γίνονται κάποιες τεχνικές εργασίες, οι οποίες θα διευκολύνουν το ανασκαφικό έργο. Στο συγκεκριμένο σταθμό αναμένεται να έρθουν στο φως σπουδαιότατα ευρήματα. Η ολοκλήρωση της έρευνας στο σταθμό Αγίας Σοφίας αποτελεί κρίσιμο παράγοντα για την ολοκλήρωση της βασικής γραμμής του μετρό. Οπως έχει ανακοινωθεί, η ανασκαφή αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2013.
Αρχαιολογική ανασκαφή εκτελείται, όμως, και στο σταθμό Σιντριβάνι, όπου μάλιστα ήρθαν στο φως τμήματα μίας από τις πιο σημαντικές εκκλησίες της Θεσσαλονίκης, τα οποία έρχονται να συμπληρώσουν τις ψηφίδες του ιστορικού χάρτη της πόλης.
Ανατολικά
Στον πρώτο, εκτός του πυρίκαυστου κέντρου της πόλης, σταθμό του μετρό, αυτόν του Πανεπιστημίου, κατασκευάζονται οι προσβάσεις εισόδου-εξόδου.
Ανατολικότερα, στον αύλειο χώρου του Παπαφείου, καμία εργασία δε βρίσκεται σε εξέλιξη. Ωστόσο, σε στάδιο ολοκλήρωσης βρίσκεται η απαιτούμενη αναμόρφωση των μελετών, που απαιτήθηκε μετά την εμπλοκή του μετρό στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Πάντως, δεν αποκλείεται να παρουσιαστούν νέα προσκόμματα στην κατασκευή του σταθμού, αυτήν τη φορά από τους αποφοίτους του ορφανοτροφείου, οι οποίοι αντιτίθενται στην αναγκαστική απαλλοτρίωση έστω κι ενός μέτρου από την αυλή του Παπαφείου.
Στο σταθμό Ευκλείδη, όπου εξακολουθεί να σταθμεύει ο «Γιωρίκας», ο δεύτερος μετροπόντικας, εκτελούνται εργασίες κατασκευής φρεατίων εξαερισμού, αλλά και κλιμακοστασίων.
Εδώ και λίγες μέρες σταθμεύει στο σταθμό Φλέμινγκ ο «Κωστίκας», ο πρώτος από τους δύο μετροπόντικες. Στο εργοτάξιο αυτό προχωρά η εκσκαφή και η σκυροδέτηση των φρεατίων, ενώ έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή της πλάκας δαπέδου στα δύο υπόγεια του σταθμού.
Στην Ανάληψη, σύμφωνα με την «Αττικό Μετρό ΑΕ», οριστικοποιήθηκε η αντιμετώπιση των σύνθετων γεωτεχνικών προβλημάτων που εντοπίστηκαν στην περιοχή και σύντομα θα ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής του σταθμού.
Ανατολικότερα, δηλαδή στους σταθμούς Πατρικίου, Βούλγαρη και Νέα Ελβετία, δεν εκτελείται καμία εργασία. Η τύχη των δύο τελευταίων σταθμών είναι άγνωστη, καθώς, αν τελικά η βασική γραμμή του μετρό εκτείνεται μέχρι τη Μίκρα, δε θα κατασκευαστούν. Ωστόσο, ο σταθμός Πατρικίου θα πρέπει να κατασκευαστεί, όποια χάραξη κι αν επιλεγεί. Παρ' όλα αυτά είναι ακόμη μπλοκαρισμένος, καθώς δεν έχουν ολοκληρωθεί οι απαραίτητες απαλλοτριώσεις.
Της ΝΤΟΝΙΑΣ ΚΑΝΙΤΣΑΚΗ στο www.agelioforos.gr
Μέχρι σήμερα δεν έχει ξεκαθαριστεί αν η βασική γραμμή θα εκτείνεται από το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι τη Νέα Ελβετία ή μέχρι τη Μίκρα της Καλαμαριάς. Τα δεδομένα είναι τουλάχιστον απογοητευτικά, ιδίως αν σκεφτεί κανείς ότι, με βάση το αρχικό χρονοδιάγραμμα, το έργο επρόκειτο να ολοκληρωθεί το 2012, δηλαδή σε περίπου ένα χρόνο από σήμερα...
Το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης, όπως αυτό ανακοινώθηκε από τα επίσημα χείλη του αρμόδιου υφυπουργού, προβλέπει ότι η βασική γραμμή του υπόγειου μέσου σε σταθερή τροχιά θα είναι έτοιμη στο τέλος του 2014, το αργότερο στις αρχές του 2015. Ωστόσο, στην αλληλογραφία του αναδόχου με την «Αττικό Μετρό ΑΕ» γίνεται λόγος για ολοκλήρωση των εργασιών το 2016, υπό την προϋπόθεση ότι δε θα υπάρξουν νέα προβλήματα και ότι θα λυθούν άμεσα όλα τα γραφειοκρατικά εμπόδια του έργου. Ετσι, οι πόρτες για περαιτέρω καθυστέρηση του μεγαλύτερου συγκοινωνιακού και περιβαλλοντικού έργου στην πόλη της Θεσσαλονίκης είναι... διάπλατα ανοιχτές.
Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός
Στο σταθμό-αφετηρία του μετρό στο Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό Θεσσαλονίκης, που είχε χαρακτηριστεί από τους αρχαιολόγους ως «μέσου αρχαιολογικού κινδύνου», οι ανασκαφές ολοκληρώθηκαν πρόσφατα και άρχισαν οι εργασίες κατασκευής του σταθμού, οι οποίες αναμένεται να ολοκληρωθούν σε περίπου δέκα μήνες. Οι ανασκαφές ολοκληρώθηκαν και στον επίσταθμο, που βρίσκεται δυτικότερα, προς την εκκλησία των Αγίων Πάντων. Πρόκειται για το σημείο όπου οι συρμοί θα στρίβουν για να αλλάζουν φορά.
Το ερχόμενο καλοκαίρι, λοιπόν, αν όλα πάνε καλά, πρόκειται να παραδοθεί στους πολίτες αναπλασμένος ο χώρος που σήμερα αποτελεί το εργοτάξιο κατασκευής του σταθμού. Ο συγκεκριμένος σταθμός θα βρίσκεται σε βάθος 16 μέτρων.
Σταθμός Δημοκρατίας
Στο σταθμό Δημοκρατίας, αλλά και στη διακλάδωση του μετρό προς τη Σταυρούπολη, εκτελούνται, όπως εδώ και αρκετά χρόνια, αρχαιολογικές ανασκαφές. Το... ευχάριστο είναι ότι οι ανασκαφές ολοκληρώθηκαν πριν από λίγους μήνες, στη νότια πλευρά της οδού Μοναστηρίου και τώρα πια έχει απομείνει να γίνει η ανασκαφή στο βόρειο τμήμα της οδού.
Το τελευταίο χρονικό διάστημα έχει αλλάξει ο τρόπος της ανασκαφής, κάτι το οποίο γεννά ελπίδες ότι θα ολοκληρωθεί σε μικρότερο χρονικό διάστημα σε σχέση με την ανασκαφή στο απέναντι πεζοδρόμιο.
Κέντρο
Και ο σταθμός Βενιζέλου είναι παραδομένος στα χέρια των αρχαιολόγων, με την αρχαιολογική ανασκαφή να εξελίσσεται με ρυθμούς οι οποίοι για τους διερχόμενους από το κέντρο της πόλης, κυρίως, όμως, για τους καταστηματάρχες της περιοχής, δεν κρίνονται ικανοποιητικοί. Οι λαμαρίνες κρύβουν πολλά μαγαζιά από τους περαστικούς και δεν είναι λίγα τα λουκέτα που αποδίδονται στα έργα, τα οποία αποτελούν το... κερασάκι στην τούρτα για τους καταστηματάρχες, που προσπαθούν να επιβιώσουν εν μέσω οικονομικής κρίσης.
Αρχαιολογική ανασκαφή εκτελείται και στο σταθμό Αγίας Σοφίας, αν και εκεί αυτό το χρονικό διάστημα γίνονται κάποιες τεχνικές εργασίες, οι οποίες θα διευκολύνουν το ανασκαφικό έργο. Στο συγκεκριμένο σταθμό αναμένεται να έρθουν στο φως σπουδαιότατα ευρήματα. Η ολοκλήρωση της έρευνας στο σταθμό Αγίας Σοφίας αποτελεί κρίσιμο παράγοντα για την ολοκλήρωση της βασικής γραμμής του μετρό. Οπως έχει ανακοινωθεί, η ανασκαφή αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2013.
Αρχαιολογική ανασκαφή εκτελείται, όμως, και στο σταθμό Σιντριβάνι, όπου μάλιστα ήρθαν στο φως τμήματα μίας από τις πιο σημαντικές εκκλησίες της Θεσσαλονίκης, τα οποία έρχονται να συμπληρώσουν τις ψηφίδες του ιστορικού χάρτη της πόλης.
Ανατολικά
Στον πρώτο, εκτός του πυρίκαυστου κέντρου της πόλης, σταθμό του μετρό, αυτόν του Πανεπιστημίου, κατασκευάζονται οι προσβάσεις εισόδου-εξόδου.
Ανατολικότερα, στον αύλειο χώρου του Παπαφείου, καμία εργασία δε βρίσκεται σε εξέλιξη. Ωστόσο, σε στάδιο ολοκλήρωσης βρίσκεται η απαιτούμενη αναμόρφωση των μελετών, που απαιτήθηκε μετά την εμπλοκή του μετρό στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Πάντως, δεν αποκλείεται να παρουσιαστούν νέα προσκόμματα στην κατασκευή του σταθμού, αυτήν τη φορά από τους αποφοίτους του ορφανοτροφείου, οι οποίοι αντιτίθενται στην αναγκαστική απαλλοτρίωση έστω κι ενός μέτρου από την αυλή του Παπαφείου.
Στο σταθμό Ευκλείδη, όπου εξακολουθεί να σταθμεύει ο «Γιωρίκας», ο δεύτερος μετροπόντικας, εκτελούνται εργασίες κατασκευής φρεατίων εξαερισμού, αλλά και κλιμακοστασίων.
Εδώ και λίγες μέρες σταθμεύει στο σταθμό Φλέμινγκ ο «Κωστίκας», ο πρώτος από τους δύο μετροπόντικες. Στο εργοτάξιο αυτό προχωρά η εκσκαφή και η σκυροδέτηση των φρεατίων, ενώ έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή της πλάκας δαπέδου στα δύο υπόγεια του σταθμού.
Στην Ανάληψη, σύμφωνα με την «Αττικό Μετρό ΑΕ», οριστικοποιήθηκε η αντιμετώπιση των σύνθετων γεωτεχνικών προβλημάτων που εντοπίστηκαν στην περιοχή και σύντομα θα ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής του σταθμού.
Ανατολικότερα, δηλαδή στους σταθμούς Πατρικίου, Βούλγαρη και Νέα Ελβετία, δεν εκτελείται καμία εργασία. Η τύχη των δύο τελευταίων σταθμών είναι άγνωστη, καθώς, αν τελικά η βασική γραμμή του μετρό εκτείνεται μέχρι τη Μίκρα, δε θα κατασκευαστούν. Ωστόσο, ο σταθμός Πατρικίου θα πρέπει να κατασκευαστεί, όποια χάραξη κι αν επιλεγεί. Παρ' όλα αυτά είναι ακόμη μπλοκαρισμένος, καθώς δεν έχουν ολοκληρωθεί οι απαραίτητες απαλλοτριώσεις.
Της ΝΤΟΝΙΑΣ ΚΑΝΙΤΣΑΚΗ στο www.agelioforos.gr