Καζάνι που βράζει... θυμίζει το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Η εφαρμογή του νέου νόμου για την ανώτατη εκπαίδευση έχει προκαλέσει διάσπαση μεταξύ των πανεπιστημιακών, ενώ «ρωγμές» εμφανίζονται και στο μέτωπο των φοιτητών, καθώς ολοένα και περισσότεροι ζητούν τον τερματισμό των καταλήψεων μπροστά στον κίνδυνο να χαθεί η εξεταστική.
Οι πολυήμερες καταλήψεις στο Ιδρυμα έχουν προκαλέσει τριγμούς εντός της πανεπιστημιακής κοινότητας με το κίνημα των φοιτητών και των πανεπιστημιακών καθηγητών για ανοιχτά πανεπιστήμια να ενισχύεται διαρκώς. Το «λουκέτο» εξακολουθεί να παραμένει σε 33 από τα 42 τμήματα του ΑΠΘ και όπως όλα δείχνουν η εβδομάδα αυτή αναμένεται να κρίνει και την τύχη της εξεταστικής, καθώς οι φοιτητές θα αποφασίσουν για τη συνέχιση ή μη των κινητοποιήσεων στις γενικές συνελεύσεις που θα πραγματοποιήσουν.
Ηδη τις προηγούμενες ημέρες καθηγητές του ΑΠΘ ανέλαβαν πρωτοβουλία για τον τερματισμό των καταλήψεων, καλώντας ταυτόχρονα τις πρυτανικές αρχές να συμβάλουν στη διεξαγωγή των εξετάσεων και στην έναρξη των παραδόσεων. Σε κείμενό τους με τίτλο «Ανοιχτό μυαλό - Ανοιχτό ΑΠΘ», που διακινείται ηλεκτρονικά για τη συγκέντρωση υπογραφών -έχουν υπογράψει 126 καθηγητές-, τονίζουν ότι «οι καταλήψεις νεκρώνουν το πανεπιστήμιο, το μετατρέπουν σε έρημη χώρα και επιτείνουν την απαξίωσή του».
Οι καθηγητές επισημαίνουν ότι «το πανεπιστήμιο είναι περιουσία του ελληνικού λαού και κανείς και καμία δε δικαιούνται να στερούν από χιλιάδες φοιτητές και φοιτήτριες το δικαίωμα στη μόρφωση». Ψήφισμα για τις καταλήψεις στις σχολές εξέδωσε και η Πανεπιστημιακή Συμπαράταξη ΑΠΘ, απευθύνοντας από τη μία έκκληση στους φοιτητές «να κλείσουν τ' αφτιά τους σε όσους τους ωθούν σε τόσο απαράδεκτες διαμαρτυρίες» και καλώντας, από την άλλη, τα όργανα της διοίκησης του πανεπιστημίου να αναλάβουν τις ευθύνες τους και να διασφαλίσουν την ομαλή επαναλειτουργία του. Παράλληλα, εκτοξεύει βολές προς άλλους πανεπιστημιακούς, επισημαίνοντας χαρακτηριστικά ότι «η απογοήτευση είναι μεγαλύτερη όταν βλέπουμε συναδέλφους να δικαιολογούν ή να στηρίζουν τις καταλήψεις, επειδή οι ίδιοι αδυνατούν να αντιδράσουν στο νόμο - πλαίσιο και τις υποδαυλίζουν, χρησιμοποιώντας τις ως σωσίβιο για τις δικές τους επιδιώξεις».
Στα «δύο» οι καθηγητές
Στο μεταξύ, η εφαρμογή του νέου νόμου, αρχής γενομένης από τη συγκρότηση των πενταμελών οργανωτικών επιτροπών για την ανάδειξη του πρώτου συμβουλίου διοίκησης στο ΑΠΘ, έχει χωρίσει στα «δύο» την πανεπιστημιακή κοινότητα του Ιδρύματος. Ο ΕΣΔΕΠ έχει πάρει ήδη θέση κατά της εφαρμογής του νόμου καλώντας ταυτόχρονα και τους καθηγητές του ΑΠΘ να μη συμμετέχουν στις παραπάνω διαδικασίες, γεγονός που έχει πυροδοτήσει αντιδράσεις. Μάλιστα, με επιστολή του προς τον πρόεδρο του Συλλόγου ο πρώην αντιπρύτανης, Α. Γιαννακουδάκης, ξεκαθαρίζει πως θεωρεί υποχρέωσή του να συμβάλλει σε ό,τι τον αφορά ώστε αρχικά να εφαρμοστεί ο νέος νόμος και στη συνέχεια να τροποποιηθεί στα σημεία εκείνα τα οποία είναι πιθανό στο μέλλον να δημιουργήσουν προβλήματα.
Οπως ανέφερε στον «ΑτΚ» η πρώην αντιπρύτανης, Αθ.Τσατσάκου, αν και ο νόμος έχει αρκετά δισεφάρμοστα πράγματα, ωστόσο μόνο στην πράξη θα μπορέσουν να κριθούν. «Δε γεννάται θέμα εφαρμογής ή μη εφαρμογής του νόμου. Θεωρώ ότι είναι καθήκον μου ως πολίτης να δεχτώ να συμμετάσχω στην Επιτροπή», διευκρίνισε η πρώην αντιπρύτανης.
Οι αντιρρήσεις, πάντως, από την άλλη πλευρά έχουν να κάνουν με τη συνταγματικότητα κάποιων διατάξεων του νόμου, όπως είναι αυτές για τα συμβούλια διοίκησης, αλλά και τις επιπτώσεις που θα έχει στα παρεχόμενα πτυχία. «Αυτός ο νόμος είναι ολέθριος για τα πανεπιστήμια, την παιδεία και κατ' επέκταση για την ανάπτυξη της χώρας. Υποβαθμίζονται τα πτυχία και αποσυνδέονται από τα επαγγελματικά δικαιώματα», ανέφερε ο επίκουρος καθηγητής και μέλος στο δ.σ. του ΕΣΔΕΠ ΑΠΘ, Δημήτρης Ραπτάκης.
Σχολιάζοντας την πρωτοβουλία του ΕΣΔΕΠ η αντιπρόεδρος του Συλλόγου, Ιφιγένεια Καμτσίδου, χαρακτήρισε την κίνηση ως μια «πράξη πρόνοιας». «Με βάση την πάγια νομολογία του ΣτΕ οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου είναι αντισυνταγματικές. Ετσι πιθανολογείται βάσιμα ότι οι προσφυγές που θα ασκηθούν κατά του νόμου θα ευδοκιμήσουν», κατέληξε η ίδια.
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΜΑΡΙΑ ΜΠΑΖΔΡΙΓΙΑΝΝΗ
Πηγή: ΑΓΓΕΛΙΟΦΟΡΟΣ
Οι πολυήμερες καταλήψεις στο Ιδρυμα έχουν προκαλέσει τριγμούς εντός της πανεπιστημιακής κοινότητας με το κίνημα των φοιτητών και των πανεπιστημιακών καθηγητών για ανοιχτά πανεπιστήμια να ενισχύεται διαρκώς. Το «λουκέτο» εξακολουθεί να παραμένει σε 33 από τα 42 τμήματα του ΑΠΘ και όπως όλα δείχνουν η εβδομάδα αυτή αναμένεται να κρίνει και την τύχη της εξεταστικής, καθώς οι φοιτητές θα αποφασίσουν για τη συνέχιση ή μη των κινητοποιήσεων στις γενικές συνελεύσεις που θα πραγματοποιήσουν.
Ηδη τις προηγούμενες ημέρες καθηγητές του ΑΠΘ ανέλαβαν πρωτοβουλία για τον τερματισμό των καταλήψεων, καλώντας ταυτόχρονα τις πρυτανικές αρχές να συμβάλουν στη διεξαγωγή των εξετάσεων και στην έναρξη των παραδόσεων. Σε κείμενό τους με τίτλο «Ανοιχτό μυαλό - Ανοιχτό ΑΠΘ», που διακινείται ηλεκτρονικά για τη συγκέντρωση υπογραφών -έχουν υπογράψει 126 καθηγητές-, τονίζουν ότι «οι καταλήψεις νεκρώνουν το πανεπιστήμιο, το μετατρέπουν σε έρημη χώρα και επιτείνουν την απαξίωσή του».
Οι καθηγητές επισημαίνουν ότι «το πανεπιστήμιο είναι περιουσία του ελληνικού λαού και κανείς και καμία δε δικαιούνται να στερούν από χιλιάδες φοιτητές και φοιτήτριες το δικαίωμα στη μόρφωση». Ψήφισμα για τις καταλήψεις στις σχολές εξέδωσε και η Πανεπιστημιακή Συμπαράταξη ΑΠΘ, απευθύνοντας από τη μία έκκληση στους φοιτητές «να κλείσουν τ' αφτιά τους σε όσους τους ωθούν σε τόσο απαράδεκτες διαμαρτυρίες» και καλώντας, από την άλλη, τα όργανα της διοίκησης του πανεπιστημίου να αναλάβουν τις ευθύνες τους και να διασφαλίσουν την ομαλή επαναλειτουργία του. Παράλληλα, εκτοξεύει βολές προς άλλους πανεπιστημιακούς, επισημαίνοντας χαρακτηριστικά ότι «η απογοήτευση είναι μεγαλύτερη όταν βλέπουμε συναδέλφους να δικαιολογούν ή να στηρίζουν τις καταλήψεις, επειδή οι ίδιοι αδυνατούν να αντιδράσουν στο νόμο - πλαίσιο και τις υποδαυλίζουν, χρησιμοποιώντας τις ως σωσίβιο για τις δικές τους επιδιώξεις».
Στα «δύο» οι καθηγητές
Στο μεταξύ, η εφαρμογή του νέου νόμου, αρχής γενομένης από τη συγκρότηση των πενταμελών οργανωτικών επιτροπών για την ανάδειξη του πρώτου συμβουλίου διοίκησης στο ΑΠΘ, έχει χωρίσει στα «δύο» την πανεπιστημιακή κοινότητα του Ιδρύματος. Ο ΕΣΔΕΠ έχει πάρει ήδη θέση κατά της εφαρμογής του νόμου καλώντας ταυτόχρονα και τους καθηγητές του ΑΠΘ να μη συμμετέχουν στις παραπάνω διαδικασίες, γεγονός που έχει πυροδοτήσει αντιδράσεις. Μάλιστα, με επιστολή του προς τον πρόεδρο του Συλλόγου ο πρώην αντιπρύτανης, Α. Γιαννακουδάκης, ξεκαθαρίζει πως θεωρεί υποχρέωσή του να συμβάλλει σε ό,τι τον αφορά ώστε αρχικά να εφαρμοστεί ο νέος νόμος και στη συνέχεια να τροποποιηθεί στα σημεία εκείνα τα οποία είναι πιθανό στο μέλλον να δημιουργήσουν προβλήματα.
Οπως ανέφερε στον «ΑτΚ» η πρώην αντιπρύτανης, Αθ.Τσατσάκου, αν και ο νόμος έχει αρκετά δισεφάρμοστα πράγματα, ωστόσο μόνο στην πράξη θα μπορέσουν να κριθούν. «Δε γεννάται θέμα εφαρμογής ή μη εφαρμογής του νόμου. Θεωρώ ότι είναι καθήκον μου ως πολίτης να δεχτώ να συμμετάσχω στην Επιτροπή», διευκρίνισε η πρώην αντιπρύτανης.
Οι αντιρρήσεις, πάντως, από την άλλη πλευρά έχουν να κάνουν με τη συνταγματικότητα κάποιων διατάξεων του νόμου, όπως είναι αυτές για τα συμβούλια διοίκησης, αλλά και τις επιπτώσεις που θα έχει στα παρεχόμενα πτυχία. «Αυτός ο νόμος είναι ολέθριος για τα πανεπιστήμια, την παιδεία και κατ' επέκταση για την ανάπτυξη της χώρας. Υποβαθμίζονται τα πτυχία και αποσυνδέονται από τα επαγγελματικά δικαιώματα», ανέφερε ο επίκουρος καθηγητής και μέλος στο δ.σ. του ΕΣΔΕΠ ΑΠΘ, Δημήτρης Ραπτάκης.
Σχολιάζοντας την πρωτοβουλία του ΕΣΔΕΠ η αντιπρόεδρος του Συλλόγου, Ιφιγένεια Καμτσίδου, χαρακτήρισε την κίνηση ως μια «πράξη πρόνοιας». «Με βάση την πάγια νομολογία του ΣτΕ οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου είναι αντισυνταγματικές. Ετσι πιθανολογείται βάσιμα ότι οι προσφυγές που θα ασκηθούν κατά του νόμου θα ευδοκιμήσουν», κατέληξε η ίδια.
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΜΑΡΙΑ ΜΠΑΖΔΡΙΓΙΑΝΝΗ
Πηγή: ΑΓΓΕΛΙΟΦΟΡΟΣ