Κοντά στην άρση της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης

Σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα
Όπως προκύπτει από τη χθεσινή ομιλία του Γιώργου Παπακωνσταντίνου στην επιτροπή Περιβάλλοντος της Βουλής. 
Τόνισε ότι......
βλέπει θετικά το θέμα, αλλά παραδέχτηκε ότι πρέπει να ληφθούν μέτρα για την προστασία του περιβάλλοντος, που συνδέονται με την ποιότητα των καυσίμων και τους ελέγχους για την αντιμετώπιση της νοθείας.
Αρνητικός είναι ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ και πρώην υφυπουργός Σπύρος Κουβέλης, ενώ ο πρόεδρος της επιτροπής Κ. Καρτάλης, καθώς επίσης οι εκπρόσωποι της Greenpeace και του Ecocity, καθώς και η καθηγήτρια της Ιατρικής Κλέα Κατσουγιάννη, που παραβρέθηκαν στη συνεδρίαση, εξέφρασαν επιφυλάξεις για τις επιπτώσεις στην υγεία και στο περιβάλλον.
Απόσυρση
Η άρση της πετρελαιοκίνησης μπορεί να αποδώσει μόνον σε συνδυασμό με την εφαρμογή προγράμματος απόσυρσης των «γερασμένων», κυρίως βαρέων, οχημάτων, επισημαίνει μελέτη ομάδας ειδικών του Τμήματος μηχανολόγων του Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης υπό τον καθηγητή Ζήση Σαμαρά. Προτείνει επίσης να δοθεί έμφαση στην εισαγωγή του βιοντίζελ.
Η ίδια μελέτη αναφέρει ότι τα όρια στις εκπομπές ρύπων από τα ντιζελοκίνητα που προβλέπει η Οδηγία Euro 5, δεν κρίνονται ικανοποιητικά και γι' αυτό οι ειδικοί εισηγούνται να εφαρμοστούν από τώρα οι πιο αυστηρές προδιαγραφές του Euro 6, που θα τεθούν σε ισχύ από το Σεπτέμβριο του 2014. Διαπιστώνουν πάντως ότι η απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης δεν αναμένεται να οδηγήσει σε αύξηση των πωλήσεων, όπως συνέβη σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, γιατί στην Ελλάδα τα περισσότερα αυτοκίνητα είναι μικρού και μεσαίου κυβισμού. Στις συγκεκριμένες κατηγορίες, και ώς το 2020, ενδεχόμενη απελευθέρωση στη χρήση ντίζελ θα φέρει αντικατάσταση γύρω στο 20%-35% στο σύνολο των κυκλοφορούντων οχημάτων, όταν στα μεγάλου κυβισμού αυτοκίνητα και τα SUV μπορεί να φτάσει και το 90%.
Στα πλεονεκτήματα της πετρελαιοκίνησης περιλαμβάνονται οι μειωμένες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, λόγω της χρήσης λιγότερου καύσιμου, που κυμαίνεται από 20%-30% σε σχέση με τα βενζινοκίνητα. Εκπέμπουν όμως 5 έως και 6 φορές περισσότερα οξείδια του αζώτου, πρόβλημα που αναμένεται να αντιμετώπιστεί με τις νέες τεχνολογίες του Euro 6. Με τα σημερινά δεδομένα, και έως το 2020, οι εκπομπές οξειδίων του αζώτου αναμένεται να αυξηθούν 6,5%. Προβλήματα υπάρχουν και με τα αιωρούμενα σωματίδια, που μαζί με το όζον αποτελούν τους πιο επικίνδυνους ρύπους στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη.
* Εως το τέλος του χρόνου θα υποβληθούν στο υπουργείο Περιβάλλοντος οι προτάσεις για τη χρήση ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων στη χώρα μας. Το επιχειρησιακό σχέδιο θα το εκπονήσει επταμελής ομάδα ειδικών, υπό τον καθηγητή του Πολυτεχνείου Ε. Διαλυνά, που συγκροτήθηκε με απόφαση του υφυπουργού Γ. Μανιάτη.