Θεσσαλονίκη: Γκρεμίζουν τμήματα των πόλεων για να μην χρειάζεται να τα συντηρούν

Πριν από λίγα χρόνια περιοχές της γερμανικής πόλης Ζάιτς (Zeits) βίωσαν φαινόμενα ερήμωσης καθώς κυρίως νέοι άνθρωποι έφευγαν αναζητώντας ένα καλύτερο μέλλον σε μεγαλύτερες πόλεις με περισσότερες ευκαιρίες. Ολόκληρα τμήματα της πόλης γνώρισαν μεγάλη μείωση πληθυσμού ενώ συνοικίες εγκαταλείφθηκαν αφήνοντας στην δημοτική αρχή υψηλό κόστος συντήρησης των υποδομών τους.

Κι όμως όλα αυτά έχουν άμεση σχέση με τη Θεσσαλονίκη.. Διαβάστε παρακάτω και θα καταλάβετε.


Ήταν τότε που η τοπική αυτοδιοίκηση αποφάσισε να προχωρήσει σε μια ριζική λύση ώστε να μην χρειάζεται να συντηρεί περιοχές - φαντάσματα. Έτσι ξεκίνησε να συγκεντρώνει τον πληθυσμό σε συγκεκριμένα τμήματα της πόλης και να γκρεμίζει όσα δεν κατοικούνται πια. Όσο ακραίο και αν ακούγεται το συγκεκριμένο μέτρο, τελικά λειτούργησε προς την κατεύθυνση της εξοικονόμησης πόρων για την τοπική κοινωνία ενώ χαρακτηρίστηκε παράδειγμα και καλή πρακτική στο πλαίσιο ευρωπαϊκού προγράμματος για την κλιματική αλλαγή.

Στο ίδιο μήκος κύματος, η γερμανική πόλη Ντέτμολντ (Detmold) αναζήτησε λύσεις στο τεράστιο πρόβλημα με τα σκουπίδια που γνώρισε πριν 15 χρόνια. Τότε οι χωματερές αδυνατούσαν να «αντέξουν» τις τεράστιες ποσότητες σκουπιδιών της περιοχής, με αποτέλεσμα η τοπική αυτοδιοίκηση να δοκιμάσει πιλοτικά τη χρέωση των σκουπιδιών ανά νοικοκυριό, με κόστος 20 σεντς το κιλό. Μέσα σε μια επταετία ο κάτοικος από μόνος του μπήκε στη λογική να μην πετά ανεξέλεγκτα τα απορρίμματά του αλλά να προσπαθεί να τα διαχωρίσει και να τα κατευθύνει προς την ανακύκλωση. Το αποτέλεσμα ήταν λιγότερα σκουπίδια, μικρότεροι λογαριασμοί για κάθε δημότη και κατακόρυφη πτώση των δημοτικών τελών.

Το ίδιο παράδειγμα φιλοδοξεί να εφαρμόσει και η δημοτική αρχή του Ωραιοκάστρου, η οποία συμμετέχει μαζί με τις πόλεις Ζάιτς και Ντετμολντ καθώς και με ακόμη πέντε ευρωπαϊκές πόλεις, στο κοινό πρόγραμμα για την κλιματική αλλαγή και τις εναλλακτικές πηγές ενέργειας. «Χρειάζεται να αλλάξουμε νοοτροπία κάποια στιγμή και να κινηθούμε στην παραπάνω κατεύθυνση έστω και πιλοτικά. Είναι βέβαια δύσκολο να αλλάξουν παλιές νοοτροπίες όμως πρέπει να ξεπεράσουμε το παρελθόν και ενημερωθεί ο κόσμος ώστε να αποτελέσει σύμμαχο της δημοτικής αρχής» αναφέρει στο ΑΠΕ - ΜΠΕ ο αντιδήμαρχος Ωραιοκάστρου Ανέστης, Πολυχρονίδης. Ο ίδιος, άλλωστε συμμετέχει μαζί με γερμανούς δημάρχους, στη δεύτερη Ελληνογερμανική Συνάντηση που θα πραγματοποιηθεί αύριο και μεθαύριο στη Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο της 8ης Διεθνούς Έκθεσης Φορέων Τοπικής Αυτοδιοίκησης, δημοσίου - κοινωνικού τομέα και ιδιωτικών επιχειρήσεων “Polis 2011”.

Παράλληλα, ο δήμος Ωραιοκάστρου έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον και για μια ακόμη καλή πρακτική που εφαρμόζεται στη Βελγική πόλη Χάσελτ (Hasselt). Εκεί συγκεντρώνονται κάθε εβδομάδα 140.000 εμπορικοί επισκέπτες από τη Γερμανία αλλά και τη γειτονική Ολλανδία, δεδομένου ότι η περιοχή αναπτύσσει πλούσια εμπορική δραστηριότητα. Ωστόσο ο αριθμός των επισκεπτών επιβάρυνε ιδιαίτερα τον τομέα των μεταφορών, προκαλώντας επίσης αύξηση στους ατμοσφαιρικούς ρύπους. «Αντί λοιπόν, να δημιουργήσει νέα δίκτυα συγκοινωνιών και να προχωρεί σε ρυθμίσεις τύπου δακτυλίων, η δημοτική αρχή αποφάσισε να αναπτύξει ένα δίκτυο δωρεάν μεταφοράς, ένα είδος δημοτικής γκοινωνίας χωρίς κόμιστρο» τονίζει ο κ. Πολυχρονίδης. Με τον τρόπο αυτό απελευθερώθηκαν πολλές επιφάνειες της πόλης, τα αυτοκίνητα μετακινήθηκαν στην περιφέρεια της πόλης όπου κατασκευάστηκαν μεγάλοι χώροι στάθμευσης ενώ δόθηκε περισσότερος χώρος στους πεζούς και στο πράσινο, με εμφανές όφελος και στην ποιότητα του περιβάλλοντος.

«Είδαμε από κοντά τον τρόπο λειτουργίας των πόλεων αυτών και το θέμα αυτή τη στιγμή είναι κατά πόσο μπορούμε να "περάσουμε" τέτοιες πρακτικές και στους δικούς μας δήμους. Πιστεύω ότι ο κόσμος έχει πλέον ωριμάσει σε αρκετό βαθμό και εφόσον λάβουμε την τεχνογνωσία για την βέλτιστη δυνατή εφαρμογή τέτοιων συστημάτων αναμένονται σημαντικά αποτελέσματα» τονίζει ο αντιδήμαρχος και υπενθυμίζει ότι η πόλη του Ωραιοκάστρου θα φιλοξενήσει του χρόνου ευρωπαϊκό συνέδριο για την κλιματική αλλαγή.
Πηγή: express.gr