Την επέκταση κατά 6,2 χιλιόμετρα του υφιστάμενου δικτύου ποδηλατοδρόμων προχωρά ο δήμος Θεσσαλονίκης από το φθινόπωρο. Την ίδια ώρα, υπάρχουν σκέψεις για είσοδο των ποδηλάτων στις λεωφορειολωρίδες, κάτι που γίνεται ήδη στην Αθήνα αλλά και σε πολλές πόλεις στο εξωτερικό!
«Παρά τις παθογένειές του, ο ποδηλατόδρομος των 12 χλμ. που ολοκληρώθηκε στη Θεσσαλονίκη το 2009 αύξησε τον αριθμό των ποδηλατών, δημιούργησε μια νέα μόδα, έκανε κάποιους να αφήσουν το αυτοκίνητό τους και να κινηθούν διαφορετικά. Απαντώντας σε αιτήματα πολλών για επέκταση αυτού του δικτύου, ο δήμος προχωρά από το φθινόπωρο και στην κατασκευή ποδηλατοδρόμων και σε άλλες τέσσερις βασικές οδούς, μήκους 6,2 χλμ. Την ίδια ώρα, θέλουμε να ανοίξουμε το διάλογο για να επιτραπεί η είσοδος των ποδηλάτων στις λεωφορειολωρίδες, κάτι που γίνεται ήδη και στη Θεσσαλονίκη αλλά ατύπως», τονίζει ο αντιδήμαρχος Αστικού Σχεδιασμού, Πολεοδομίας και Δικτύων, Ανδρέας Κουράκης.
Οι οδοί που προτείνονται προς έγκριση στην αποκεντρωμένη διοίκηση Μακεδονίας - Θράκης και στην Τροχαία είναι:
- η λεωφόρος Κων. Καραμανλή (από την οδό Βούλγαρη έως την οδό Καυταντζόγλου) μήκους 3,1 χλμ. Προτείνεται ποδηλατόδρομος μονής κατεύθυνσης πλάτους 1,50 μ. και στις δύο πλευρές της οδού.
- ο άξονας Αρχαιολογικού Μουσείου έως την Κατσιμίδη, μήκους 1,1 χλμ. Προτείνεται ποδηλατόδρομος διπλής κατεύθυνσης στη δεξιά πλευρά της πλάτους 2 μ. με 2,20 μ., ενώ στην Κατσιμίδη από την Κωνσταντινουπόλεως έως τη λεωφόρο Κ. Καραμανλή προτείνεται ποδηλατόδρομος στη δεξιά λωρίδα πλάτους 2,20 μ.
- η οδός Μπότσαρη (από τη λεωφόρο Μ. Αλεξάνδρου έως τη λεωφόρο Κ. Καραμανλή) μήκους 1,1 χλμ. Προτείνεται ποδηλατόδρομος διπλής κατεύθυνσης στη δεξιά πλευρά της οδού πλάτους 2,20 μ.
- ο άξονας των οδών Βούλγαρη – Μοσχονησίων (από τη Βασ. Ολγας έως τη λεωφόρο Κ. Καραμανλή) μήκους 0,9 χλμ. Εκεί προτείνεται ποδηλατόδρομος μονής κατεύθυνσης και στις δύο πλευρές της οδού, πλάτους 1,20 μ. με 1,50 μ.
Ναι μεν, αλλά...
Την ίδια ώρα, προβληματισμό προκαλούν οι σκέψεις της δημοτικής αρχής για χρήση των λεωφορειολωρίδων από τα ποδήλατα, καθώς με τον τρόπο που αυτές λειτουργούν σήμερα εγείρονται ζητήματα ασφάλειας των ίδιων των ποδηλατών. Από την άλλη, όμως, κανείς δεν μπορεί να αγνοήσει την πραγματικότητα σύμφωνα με την οποία οι ποδηλάτες ήδη χρησιμοποιούν τις λεωφορειολωρίδες.
«Σήμερα χρησιμοποιούμε το λεωφορειόδρομο παρανόμως.Τάσσομαι υπέρ της κίνησης αυτής, που έχει γίνει και στην Αθήνα, με την έννοια ότι στη Θεσσαλονίκη δεν είναι εύκολο να δημιουργηθεί ένα ολοκληρωμένο αποκλειστικό δίκτυο κίνησης ποδηλάτων. Από την άλλη, υπάρχουν ζητήματα ασφάλειας», τονίζει ο Κώστας Συμελίδης, ιδρυτής της πρωτοβουλίας Bikerespect.
«Οι ποδηλάτες ήδη χρησιμοποιούμε τις λεωφορειολωρίδες. Αν επιτραπεί και επισήμως από το δήμο, τότε το ποδήλατο θα κατοχυρωθεί ως μέσο μεταφοράς. Το ιδανικό θα ήταν η επέκταση των λεωφορειολωρίδων, έτσι ώστε να κινούνται παράλληλα ποδηλάτες και λεωφορεία, όπως στο εξωτερικό», επισημαίνει ο Παναγιώτης Γαβρέλας από τους «Ποδηλάτες Θεσσαλονίκης».
«Στις λεωφορειολωρίδες της Θεσσαλονίκης με τα υφιστάμενα προβλήματα δε γίνεται να επιτραπεί και η είσοδος των ποδηλατών. Προκύπτουν μεγάλα ζητήματα ασφάλειας, ενώ και η μέση ταχύτητα των λεωφορείων θα μειωθεί, αφού οι οδηγοί ή θα πρέπει να ακολουθούν τους ποδηλάτες ή θα πρέπει να βγαίνουν από τη λωρίδα τους για να προσπεράσουν», δηλώνει ο γραμματέας του Συνδικάτου Εργαζομένων στον ΟΑΣΘ, Κώστας Αγγελούδης.
«Είναι προφανές ότι αν καθόμαστε όλοι σπίτι μας ή αν, όταν βγαίναμε στο δρόμο, παραμέναμε θωρακισμένοι στο αυτοκίνητο ένα μεγάλο μέρος των ατυχημάτων θα είχε εξαλειφθεί», λέει με το δικό του τρόπο ο συγκοινωνιολόγος πολεοδόμος, καθηγητής στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, Θάνος Βλαστός, οι μελέτες του οποίου θεωρούνται το... Ευαγγέλιο για την κατασκευή των ποδηλατοδρόμων στην Ελλάδα. Προσθέτει ότι με τα οικονομικά δεδομένα είναι δύσκολο να γίνει επαρκές δίκτυο ποδηλατοδρόμων, ενώ «υπάρχουν λύσεις σχεδόν δωρεάν, τις οποίες δε χρειάζεται να εφεύρουμε, αφού τις εφαρμόζουν σταθερά και με επιτυχία, ανεπτυγμένες πόλεις στον κόσμο. Μία από αυτές είναι η ένταξη του ποδηλάτου στις λεωφορειολωρίδες», η οποία επιτρέπεται στο Λονδίνο, το Παρίσι, το Βερολίνο κ.ά.
Πηγή:agelioforos.gr
«Παρά τις παθογένειές του, ο ποδηλατόδρομος των 12 χλμ. που ολοκληρώθηκε στη Θεσσαλονίκη το 2009 αύξησε τον αριθμό των ποδηλατών, δημιούργησε μια νέα μόδα, έκανε κάποιους να αφήσουν το αυτοκίνητό τους και να κινηθούν διαφορετικά. Απαντώντας σε αιτήματα πολλών για επέκταση αυτού του δικτύου, ο δήμος προχωρά από το φθινόπωρο και στην κατασκευή ποδηλατοδρόμων και σε άλλες τέσσερις βασικές οδούς, μήκους 6,2 χλμ. Την ίδια ώρα, θέλουμε να ανοίξουμε το διάλογο για να επιτραπεί η είσοδος των ποδηλάτων στις λεωφορειολωρίδες, κάτι που γίνεται ήδη και στη Θεσσαλονίκη αλλά ατύπως», τονίζει ο αντιδήμαρχος Αστικού Σχεδιασμού, Πολεοδομίας και Δικτύων, Ανδρέας Κουράκης.
Οι οδοί που προτείνονται προς έγκριση στην αποκεντρωμένη διοίκηση Μακεδονίας - Θράκης και στην Τροχαία είναι:
- η λεωφόρος Κων. Καραμανλή (από την οδό Βούλγαρη έως την οδό Καυταντζόγλου) μήκους 3,1 χλμ. Προτείνεται ποδηλατόδρομος μονής κατεύθυνσης πλάτους 1,50 μ. και στις δύο πλευρές της οδού.
- ο άξονας Αρχαιολογικού Μουσείου έως την Κατσιμίδη, μήκους 1,1 χλμ. Προτείνεται ποδηλατόδρομος διπλής κατεύθυνσης στη δεξιά πλευρά της πλάτους 2 μ. με 2,20 μ., ενώ στην Κατσιμίδη από την Κωνσταντινουπόλεως έως τη λεωφόρο Κ. Καραμανλή προτείνεται ποδηλατόδρομος στη δεξιά λωρίδα πλάτους 2,20 μ.
- η οδός Μπότσαρη (από τη λεωφόρο Μ. Αλεξάνδρου έως τη λεωφόρο Κ. Καραμανλή) μήκους 1,1 χλμ. Προτείνεται ποδηλατόδρομος διπλής κατεύθυνσης στη δεξιά πλευρά της οδού πλάτους 2,20 μ.
- ο άξονας των οδών Βούλγαρη – Μοσχονησίων (από τη Βασ. Ολγας έως τη λεωφόρο Κ. Καραμανλή) μήκους 0,9 χλμ. Εκεί προτείνεται ποδηλατόδρομος μονής κατεύθυνσης και στις δύο πλευρές της οδού, πλάτους 1,20 μ. με 1,50 μ.
Ναι μεν, αλλά...
Την ίδια ώρα, προβληματισμό προκαλούν οι σκέψεις της δημοτικής αρχής για χρήση των λεωφορειολωρίδων από τα ποδήλατα, καθώς με τον τρόπο που αυτές λειτουργούν σήμερα εγείρονται ζητήματα ασφάλειας των ίδιων των ποδηλατών. Από την άλλη, όμως, κανείς δεν μπορεί να αγνοήσει την πραγματικότητα σύμφωνα με την οποία οι ποδηλάτες ήδη χρησιμοποιούν τις λεωφορειολωρίδες.
«Σήμερα χρησιμοποιούμε το λεωφορειόδρομο παρανόμως.Τάσσομαι υπέρ της κίνησης αυτής, που έχει γίνει και στην Αθήνα, με την έννοια ότι στη Θεσσαλονίκη δεν είναι εύκολο να δημιουργηθεί ένα ολοκληρωμένο αποκλειστικό δίκτυο κίνησης ποδηλάτων. Από την άλλη, υπάρχουν ζητήματα ασφάλειας», τονίζει ο Κώστας Συμελίδης, ιδρυτής της πρωτοβουλίας Bikerespect.
«Οι ποδηλάτες ήδη χρησιμοποιούμε τις λεωφορειολωρίδες. Αν επιτραπεί και επισήμως από το δήμο, τότε το ποδήλατο θα κατοχυρωθεί ως μέσο μεταφοράς. Το ιδανικό θα ήταν η επέκταση των λεωφορειολωρίδων, έτσι ώστε να κινούνται παράλληλα ποδηλάτες και λεωφορεία, όπως στο εξωτερικό», επισημαίνει ο Παναγιώτης Γαβρέλας από τους «Ποδηλάτες Θεσσαλονίκης».
«Στις λεωφορειολωρίδες της Θεσσαλονίκης με τα υφιστάμενα προβλήματα δε γίνεται να επιτραπεί και η είσοδος των ποδηλατών. Προκύπτουν μεγάλα ζητήματα ασφάλειας, ενώ και η μέση ταχύτητα των λεωφορείων θα μειωθεί, αφού οι οδηγοί ή θα πρέπει να ακολουθούν τους ποδηλάτες ή θα πρέπει να βγαίνουν από τη λωρίδα τους για να προσπεράσουν», δηλώνει ο γραμματέας του Συνδικάτου Εργαζομένων στον ΟΑΣΘ, Κώστας Αγγελούδης.
«Είναι προφανές ότι αν καθόμαστε όλοι σπίτι μας ή αν, όταν βγαίναμε στο δρόμο, παραμέναμε θωρακισμένοι στο αυτοκίνητο ένα μεγάλο μέρος των ατυχημάτων θα είχε εξαλειφθεί», λέει με το δικό του τρόπο ο συγκοινωνιολόγος πολεοδόμος, καθηγητής στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, Θάνος Βλαστός, οι μελέτες του οποίου θεωρούνται το... Ευαγγέλιο για την κατασκευή των ποδηλατοδρόμων στην Ελλάδα. Προσθέτει ότι με τα οικονομικά δεδομένα είναι δύσκολο να γίνει επαρκές δίκτυο ποδηλατοδρόμων, ενώ «υπάρχουν λύσεις σχεδόν δωρεάν, τις οποίες δε χρειάζεται να εφεύρουμε, αφού τις εφαρμόζουν σταθερά και με επιτυχία, ανεπτυγμένες πόλεις στον κόσμο. Μία από αυτές είναι η ένταξη του ποδηλάτου στις λεωφορειολωρίδες», η οποία επιτρέπεται στο Λονδίνο, το Παρίσι, το Βερολίνο κ.ά.
Πηγή:agelioforos.gr