Ετοιμο το νέο ρυθμιστικό σχέδιο Θεσσαλονίκης


Το νέο ρυθμιστικό σχέδιο Θεσσαλονίκης, που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων την ενδυνάμωση της χωρικής συνοχής της μητροπολιτικής περιοχής και την ανάδειξη των φυσικών και πολιτιστικών πόρων της πόλης, παρουσίασε σήμερα η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος.


Σύμφωνα με την υπουργό ΠΕΚΑ Τίνα Μπιρμπίλη, στους κύριους άξονες του νέου ρυθμιστικού σχεδίου Θεσσαλονίκης περιλαμβάνονται η επιστροφή στο κέντρο, η αναζωογόνηση των υποβαθμισμένων περιοχών, η προστασία των ευαίσθητων περιοχών του φυσικού περιβάλλοντος, η ενίσχυση της ήπιας κινητικότητας με φιλικούς τρόπους μετακίνησης, ο στρατηγικός σχεδιασμός του θαλάσσιου μετώπου με ενιαίες προδιαγραφές, η αναβάθμιση της εικόνας της πόλης με μεγάλες και μικρές αναπλάσεις, η ενδυνάμωση του ρόλου της ευρύτερης περιοχής και η ενίσχυση του δικτύου των αστικών κέντρων.

Η κα Μπιρμπίλη κάλεσε τους παρευρισκόμενους να εξετάσουν το μέλλον των μεγάλων πόλεων υπό το φως της νέας πραγματικότητας, που αφορά στην έμφαση στις ενισχυμένες πόλεις, ως πόλους ανάπτυξης και κέντρα γνώσης και καινοτομίας, παράγοντες που θα οδηγήσουν στη δημιουργία θέσεων εργασίας, στη διακυβέρνηση με κοινωνική συνοχή και στη βιώσιμη ανάπτυξη. «Η προστασία του περιαστικού χώρου και η ενδυνάμωση της τάσης για επιστροφή στο κέντρο της πόλης είναι οι μόνες λύσεις για το βιώσιμο μέλλον των πόλεων, παράλληλα με τη διακοπή της διάχυσής τους, της επέκτασης χωρίς σχεδιασμό», είπε χαρακτηριστικά.

Κατά την παρουσίαση υπογραμμίστηκε επίσης η στήριξη του έργου του Οργανισμού Θεσσαλονίκης (ΟΡΘΕ), ο οποίος πρέπει να είναι ο συντονιστικός φορέας για τη μητροπολιτική περιοχή.

Εξαγγελίες
Ακόμη εξαγγέλθηκαν πρωτοβουλίες όπως η διεύρυνση της προστατευθείσας περιοχής του δάσους Σέϊχ-Σου, η μελέτη για τους ενιαίους κανόνες δόμησης μέσω εθνικής στρατηγικής SEVEZO, η ενίσχυση του ρόλου του ιστορικού κέντρου με έργα στις περιοχές Διοικητηρίου, Βαλαωρίτου και Αγγελάκη, η ανάπλαση της Περιφερειακής Τάφρου, επεμβάσεις ήπιας κινητικότητας για άξονες όπως η Τσιμισκή, αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί για αναπλάσεις στον άξονα Αχειροποίητου-Αγίας Σοφίας, Επταπυργίου, καθώς και εφαρμογή του ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ Χ 4 μετά από αίτημα του Δημάρχου της πόλης, Γιάννη Μπουτάρη.

Ακόμη, ανακοινώθηκε ότι ο ΟΡΘΕ θα έχει έτοιμο το Σεπτέμβριο το πλαίσιο και τις ενιαίες προδιαγραφές για την προκήρυξη πέντε διαγωνισμών για το masterplan Στρατηγικού Ανασχεδιασμού της ζώνης της Θαλάσσιας Σχέσης της Θεσσαλονίκης.

Λύματα - ποιότητα υδάτων
Σχετικά με τα θέματα λυμάτων και ποιότητας των υδάτων αναφέρθηκε ότι θα χρηματοδοτηθεί από το ΕΠΠΕΡΑΑ το έργο κατασκευής του συμπληρωματικού κεντρικού αποχετευτικού αγωγού λυμάτων, δίνοντας λύση στις περιοδικές υπερχειλίσεις λυμάτων στον όρμο της Θεσσαλονίκης.

Το έργο αυτό, μαζί με αυτό της αναβάθμισης της εγκατάστασης επεξεργασίας των λυμάτων της ΒΙΠΕ, που προωθείται σε συνεργασία με την ΕΥΑΘ, θα βελτιώσει σημαντικά τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του Θερμαϊκού. Ακόμη, θα δοθεί προτεραιότητα στη χρηματοδότηση ανάλογων έργων για 25 περιφερειακούς οικισμούς, στο έργο ξήρανσης της λυματολάσπης στη Σίνδο, καθώς και στην επέκταση των εγκαταστάσεων επεξεργασίας πόσιμου νερού ώστε να διπλασιαστεί η δυναμικότητά του και να αντιμετωπιστεί οριστικά το υδροδοτικό πρόβλημα της πόλης.

«Αξιοποίηση του θαλάσσιου μετώπου»
Από την πλευρά του ο αναπληρωτής υπουργός ΠΕΚΑ, Νίκος Σηφουνάκης σημείωσε ότι ένα από τα μεγαλύτερα συγκριτικά πλεονεκτήματα της πόλης είναι το θαλάσσιο μέτωπο. Όπως είπε, «στο θαλάσσιο χώρο υπάρχουν περιοχές με μέγιστο οικολογικό ενδιαφέρον (Δέλτα Αξιού), εγκαταστάσεις μεταποίησης και διαμετακόμισης, λειτουργίες με βιομηχανική επικινδυνότητα, εγκαταστάσεις μεταφορών μητροπολιτικού ενδιαφέροντος, οικισμοί και περιοχές με έντονες τάσεις αστικοποίησης».

«Για να αξιοποιήσουμε, με τρόπο βιώσιμο, όλη αυτήν τη δυναμική θα πρέπει να προχωρήσουμε σε μια ενιαία χωρική ρύθμιση της παράκτιας ζώνης», τόνισε ο κ. Σηφουνάκης και συμπλήρωσε: «Έτσι λοιπόν, προσδιορίζουμε συγκεκριμένες χωρικές ενότητες (4 ή 5) για τις οποίες θα προκηρυχθούν, τον Σεπτέμβριο, προμελέτες ανάπλασης και αξιοποίησης σε επίπεδο masterplan που θα αναδείξουν τη λειτουργικότητα και την αισθητική της παραλίας». Ενδεικτικά, ο αναπληρωτής υπουργός ανέφερε:


- Τη 2η προβλήτα του λιμένα που συνδέεται λειτουργικά με την περιοχή νοτιο- δυτικά της Δυτικής εισόδου, την περιοχή FIX. Τα τελευταία χρόνια, η περιοχή του FIX παρουσιάζει μια δυναμική ανοικοδόμησης με μικτές χρήσεις γης λόγω του νέου χαρακτήρα της οδού 26ης Οκτωβρίου, των ιστορικών βιομηχανικών κελυφών, της γειτνίασης με το λιμάνι και την περιοχή των Λαχανοκήπων και της απόστασης από το ιστορικό εμπορικό κέντρο. Απαιτείται, λοιπόν, ένας γενικότερος ανασχεδιασμός της περιοχής που θα έχει ως βασικούς άξονες τη λειτουργική, αισθητική και πολεοδομική αναβάθμιση, τη σύνδεση της περιοχής με τον άμεσο περίγυρό της, την ανάδειξη των ιστορικών κτιρίων, τη διατύπωση προτάσεων για κυκλοφοριακές ρυθμίσεις και εξειδίκευση των χρήσεων γης.


- Την περιοχή μεταξύ Ποσειδωνίου και Κυβερνείου, όπου η επικαιροποίηση των χρήσεων γης, η ιεράρχηση των οδών, οι προτάσεις ρυμοτομίας και αναπλάσεων θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τη μορφολογία της περιοχής, την υψηλή δόμηση, τους χώρους πολιτισμού και αθλητισμού, αλλά και την ανάγκη των κατοίκων της ανατολικής Θεσσαλονίκης για πρόσβαση στην θάλασσα.


- Την περιοχή από τον Φοίνικα έως το τμήμα που αντιστοιχεί στο ΙΚΕΑ, μια περιοχή που έχει υψηλή ζήτηση, αλλά εμφανίζει, ταυτόχρονα, ιδιοποίηση της φυσικής παραλίας, αδιέξοδα πρόσβασης ενώ έχουν προκύψει και ιδιοκτησιακά ζητήματα».

naftemporiki.gr