Η καθυστέρηση σύμφωνα με την εταιρία «Αττικό Μετρό» οφείλεται στις αρχαιολογικές ανασκαφές, στη διάρκεια των οποίων έχουν βρεθεί σημαντικές αρχαιότητες που δίνουν φως σε άγνωστες πτυχές της ιστορίας της Θεσσαλονίκης. Σε αυτές πρέπει να προστεθεί πάντως και η επανειλημμένη έκκληση των εργαζόμενων του μετρό προς τη διοίκηση της εταιρίας να κατασκευάσει στέγαστρων ώστε να μη διακόπτονται οι εργασίες για την κατασκευή του έργου κάθε φορά που βρέχει, κάτι που δυστυχώς δεν έγινε πραγματικότητα, με αποτέλεσμα όποτε βρέχει, τα εργοτάξια στους σταθμούς να πλημμυρίζουν και οι εργαζόμενοι να δουλεύουν μέσα στη λάσπη. Πάντως, εντός της εβδομάδας ίσως και την επόμενη ολοκληρώνεται η κατασκευή στέγαστρου στο σταθμό Αγίας Σοφίας, όπου έχουν βρεθεί οι περισσότερες αρχαιότητες με αποτέλεσμα να είναι ορατό το ενδεχόμενο οι ανασκαφές να συνεχιστούν τουλάχιστον μέχρι το 2012, οπότε και θα επαναληφθούν οι εργασίες κατασκευής του σταθμού του μετρό. Η βασική γραμμή του μετρό θα ξεκινά από τον Σιδηροδρομικό Σταθμό και θα καταλήγει πιο πάνω από το σούπερμαρκετ Μάκρο στην Πυλαία.
Εργασίες σε Καλαμαριά, Σταυρούπολη από το 2012-13
Ο υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών καιΔικτύων, Γιάννης Μαγκριώτης, δήλωσε ότι η βασική γραμμή του μετρό, που θα εκτείνεται, τελικά, από το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι τη Νέα Ελβετία και όχι μέχρι τη Μίκρα της Καλαμαριάς, θα είναι έτοιμη το 2015. Επιπλέον, αν όλα πάνε καλά, το ερχόμενο καλοκαίρι θα αναπτυχθούν στην πόλη νέα εργοτάξια, αυτήν τη φορά για την κατασκευή της πρώτης επέκτασης του μετρό, προς την Καλαμαριά. Η επέκταση στην Καλαμαριά είναι μήκους 4,8 χιλιομέτρων με πέντε στάσεις (υπόγειοι σταθμοί): πρώην νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη, Μίκρα. Η διακλάδωση θα αρχίζει από το σταθμό Πατρικίου της βασικής γραμμής, ανάμεσα σε Ανάληψη και Βούλγαρη, και θα καταλήγει στον τερματικό της Μίκρας, όπου έχει προβλεφθεί και σύνδεση με τα αστικά λεωφορεία, αλλά και με θαλάσσια συγκοινωνία (εφόσον κάποτε δρομολογηθεί κι αυτό το έργο).
Σύμφωνα με το σχεδιασμό, οι ανταποκρίσεις των γραμμών στο σταθμό Πατρικίου δε θα είναι σε διαφορετικό επίπεδο, αλλά εντός του ίδιου σταθμού, δίχως αλλαγή αποβάθρας και συνεπώς χωρίς ταλαιπωρία, ούτε καν με αλλαγή συρμού.
Ενα χρόνο μετά, δηλαδή το 2013, θα γίνει η δημοπράτηση για μία ακόμη επέκταση, προς τη Σταυρούπολη.Ο κ. Μαγκριώτης, δήλωσε ότι το 2020 η Θεσσαλονίκη θα έχει δίκτυο μετρό μήκους 33 χιλιομέτρων με 33 σταθμούς.
Η βασική γραμμή του μετρό θα φτάνει τελικά μέχρι τη Νέα Ελβετία και όχι μέχρι την Καλαμαριά. Στο δεύτερο μεγαλύτερο δήμο της Θεσσαλονίκης, το υπόγειο μέσο σε σταθερή τροχιά θα φτάσει με την πρώτη επέκτασή του. Εξάλλου, ο σταθμός «Νέα Ελβετία» φαίνεται ότι θα μετατοπιστεί λίγο ανατολικά, σε θέση που υπέδειξε ο δήμος Θεσσαλονίκης, ώστε να μη βρίσκεται μέσα σε χωράφια, μακριά από κατοικημένη περιοχή.Επιπλέον, εξετάζεται η τελική θέση του προτελευταίου σταθμού της βασικής γραμμής του μετρό, στη Βούλγαρη, ενώ σε καλό δρόμο βρίσκονται οι διαπραγματεύσεις για την παράδοση του χώρου για την κατασκευή σταθμού στο Παπάφειο.
Στο μεταξύ, ολοκληρώθηκαν από την «Αττικό Μετρό ΑΕ» οι μελέτες για την επέκταση του μετρό προς την Καλαμαριά, υπογράφηκε η περιβαλλοντική μελέτη του έργου και υποβλήθηκε στην ΕΕ ο φάκελος για τη χρηματοδότησή του. Ακόμη,ωριμάζει η επέκταση του μετρό προς τη Σταυρούπολη και ότι στο τέλος του έτους θα είναι έτοιμη η πρώτη φάση των μελετών, ώστε ακολούθως να δημοπρατηθούν οι οριστικές.Αντίστοιχη μελετητική ωρίμανση γίνεται για τις επεκτάσεις προς Εύοσμο, αλλά και προς Τούμπα και Χαριλάου.
Το κόστος και ο αριθμός των εργαζόμενων
Ο διευθυντής έργων μετρό Θεσσαλονίκης, Γιώργος Κωνσταντινίδης, τόνισε μεταξύ άλλων ότι υποχρέωση όλων που εμπλέκονται στο θέμα ολοκλήρωσης του Project είναι η επιτάχυνση των εργασιών και στο πλαίσιο αυτό ανέφερε ότι σήμερα η απορρόφηση πόρων είναι στα 236,7 εκατ. ευρώ ήτοι το 25% του συνολικού προϋπολογισμού που είναι 1,1 δισ. ευρώ, με τα 328 εκατ. ευρώ να είναι ενταγμένα στο ΠΕΠ και τα υπόλοιπα να αφορούν χρηματοδότηση από την ΕΤΕπ.
Επίσης, μεταξύ άλλων σημείωσε ότι στο μετρό Θεσσαλονίκης εργάζονται 1050 άτομα, εκ των οποίων τα 600 στις αρχαιολογικές ανασκαφές, ενώ με τα συναφή επαγγέλματα που απαιτούνται ο αριθμός των απασχολουμένων φθάνει στα 1600 άτομα. Σημειώνεται ότι η Αττικό Μετρό ΑΕ, κατέθεσε αίτηση χρηματοδότησης στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη», που συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Συνοχής, για τη χρηματοδότηση της πράξης με τίτλο Επέκταση Μετρό Θεσσαλονίκης έως Καλαμαριά και δημόσια δαπάνη 588.500.000,00 ευρώ (πλέον ΦΠΑ 119.830.000,00 ευρώ).