«Καυτό» τρίμηνο για τις υποδομές της Θεσσαλονίκης

Ενα... καυτό τρίμηνο έχει μπροστά του το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, που πρέπει να κλείσει σημαντικές εκκρεμότητες, όπως η απελευθέρωση των ταξί, αλλά και να «τρέξει» έργα τα οποία για τη Θεσσαλονίκη και την ευρύτερη περιοχή είναι σε μεγάλο βαθμό δρομολογημένα.

Για κάποια άλλα, ωστόσο, πρέπει να κινηθούν οι διαδικασίες για να ενταχθούν σε χρηματοδοτικά προγράμματα, έτσι ώστε να μη... χάσουν το τρένο της υλοποίησης. Ετσι, το τρίμηνο που ακολουθεί...
είναι καθοριστικό για τη Θεσσαλονίκη, από την πλευρά της ανάπτυξης των υποδομών της, αφού τίποτα δεν πρέπει να «παγώσει».

Πρώτο και... καλύτερο στη λίστα των έργων φιγουράρει το μετρό και ειδικότερα η επέκτασή του προς την Καλαμαριά. «Το έργο, συνολικού προϋπολογισμού 518 εκατ. ευρώ, που είναι ήδη ενταγμένο, πρέπει να δημοπρατηθεί μέσα στις επόμενες εβδομάδες και πάντως σίγουρα η διαδικασία θα πρέπει να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του έτους», σημειώνει ο διευθυντής έργων μετρό Θεσσαλονίκης της «Αττικό Μετρό ΑΕ», Γιώργος Κωνσταντινίδης.

Το έργο, που υπολογίζεται ότι θα εξυπηρετεί ημερησίως 90.000 επιβάτες, θα εκτείνεται σε μήκος 4,8 χλμ. από το σταθμό «Πατρικίου», ο οποίος κατασκευάζεται στο πλαίσιο της βασικής γραμμής του μετρό της Θεσσαλονίκης και θα φτάνει μέχρι τη Μίκρα. Οι σταθμοί που περιλαμβάνει η επέκταση είναι: 1) «Νομαρχία», στη συμβολή της οδού Μητροπολίτου Κυδωνιών με τη Β. Ολγας, 2) «Καλαμαριά», στη συμβολή των οδών Πόντου και Αιγαίου, 3) «Αρετσού», στη συμβολή των οδών Πόντου και Αγίου Νικολάου, 4) «Νέα Κρήνη», στην προέκταση της οδού Πόντου και 5) σταθμός «Μίκρα», ο οποίος θα είναι και ο τερματικός.

Εξάλλου, σύμφωνα με τον κ. Κωνσταντινίδη, μέχρι το τέλος του έτους θα πρέπει να προχωρήσει η σύναψη συμπληρωματικής σύμβασης μεταξύ της «Αττικό Μετρό ΑΕ» και της κοινοπραξίας που κατασκευάζει τη βασική γραμμή του μετρό, σχετικά με τις αρχαιολογικές ανασκαφές. Με τη συμπληρωματική σύμβαση θα αντληθούν κονδύλια τα οποία είναι απαραίτητα για να ολοκληρωθούν οι ανασκαφές.


Περιφερειακή

Αγώνα δρόμου θα κάνει η «Εγνατία Οδός ΑΕ», όπως σημειώνει ο πρόεδρός της, Τάσος Μουρατίδης, ώστε μέσα στους επόμενους μήνες να δημοπρατηθούν δύο σημαντικότατα, πρώτης προτεραιότητας για τη Θεσσαλονίκη, έργα, και να ενταχθούν ακόμα τρία. Τα έργα που αν όλα πάνε καλά θα δημοπρατηθούν είναι η αναβάθμιση της δυτικής περιφερειακής οδού και η διαπλάτυνση του τελευταίου τμήματος της ανατολικής περιφερειακής.

Η αναβάθμιση της δυτικής περιφερειακής αφορά το τμήμα που βρίσκεται μεταξύ των κόμβων Κ5 (νοσοκομείο «Παπαγεωργίου») και Κ16 (Λαχαναγορά), μήκους περίπου οκτώ χιλιομέτρων. Το έργο αυτό θα σημάνει την κατάργηση των φαναριών, αφού προβλέπεται η κατασκευή πέντε ανισόπεδων κόμβων: Κ14 (Πολίχνη), Λαγκαδά (αερογέφυρα Σταυρούπολης), Μακρυγιάννη (Ηλιούπολη), Μαιάνδρου (Εύοσμος) και 3ης Σεπτεμβρίου (Ελευθέρια). Το έργο περιλαμβάνει επίσης άνω διάβαση στην οδό Ολυμπιάδος, στον Εύοσμο, όπου θα κατασκευαστεί «πράσινη γέφυρα» πεζών και ποδηλατών, καθώς και άλλες πεζογέφυρες.

Το επόμενο έργο για το οποίο θα γίνουν προσπάθειες ώστε να δημοπρατηθεί, είναι η διαπλάτυνση κατά μία λωρίδα ανά ρεύμα κυκλοφορίας του ανατολικού τμήματος της περιφερειακής οδού, από τα Κωνσταντινουπολίτικα μέχρι την Καλαμαριά, μήκους περίπου τριών χιλιομέτρων. Το έργο περιλαμβάνει επίσης δημιουργία ΛΕΑ ή αντίστοιχων εσοχών έκτακτης ανάγκης, καθώς και την ανακατασκευή του κόμβου Κ11 (Πυλαίας - Πανοράματος).


Προς ένταξη

Τα τρία μεγάλα έργα που θα πρέπει να ενταχθούν μέσα στο επόμενο τρίμηνο είναι α) η αναβάθμιση του ανατολικού τμήματος της περιφερειακής οδού από τον Κ5 («Παπαγεωργίου») μέχρι τον Κ10 (Κωνσταντινουπολίτικα), μήκους περίπου 9 χιλιομέτρων, β) η διαπλάτυνση – αναβάθμιση της εθνικής οδού Θεσσαλονίκης – Μουδανιών, από τον Κ12 (Καλαμαριά) μέχρι τον κόμβο του αεροδρομίου «Μακεδονία» και γ) το πρώτο τμήμα του νέου εξωτερικού οδικού δακτυλίου, από τον ανισόπεδο κόμβο Γηροκομείου έως τον οικισμό Πεύκα και η σύνδεσή του με την οδό Παπανικολάου στον οικισμό Εξοχή.

Η αναβάθμιση του ανατολικού τμήματος της περιφερειακής προβλέπει την πλήρη ανισοπεδοποίηση των υφιστάμενων κόμβων και πρόσθετες λωρίδες κυκλοφορίας, μέσω κατασκευής υπερυψωμένης αρτηρίας ταχείας κυκλοφορίας και υπόγειων τεχνικών έργων, όπου αυτά απαιτούνται. Η υπερυψωμένη λεωφόρος θα είναι κλειστός αυτοκινητόδρομος δύο συν δύο λωρίδων κυκλοφορίας με ΛΕΑ, θα έχει εύρος ανάλογο με την υπάρχουσα περιφερειακή και σε μήκος 4.072 μέτρων θα αποτελείται αποκλειστικά από οδογέφυρα. Περιλαμβάνει επίσης δίδυμη σήραγγα μήκους 600 μέτρων στην περιοχή της Κηπούπολης.

Η κυκλοφοριακή σύνδεση της υπερυψωμένης ταχείας λεωφόρου με την ισόγεια εσωτερική περιφερειακή θα γίνεται στον κόμβο στο νοσοκομείο «Παπαγεωργίου», στον κόμβο στα Κωνσταντινουπολίτικα και ενδιάμεσα στο σύμπλεγμα των κόμβων Τριανδρίας – Τούμπας (Κ8 - Κ9). Προβλέπεται, επίσης, να κατασκευαστούν πεζογέφυρες. Με τη λειτουργία της υπερυψωμένης αρτηρίας θα διαχωρίζεται η διαμπερής από την τοπική κυκλοφορία (αυτή που γίνεται μεταξύ των κόμβων). Δηλαδή, όσοι έρχονται από τον ΠΑΘΕ και την Εγνατία οδό και κατευθύνονται προς το αεροδρόμιο «Μακεδονία» ή τη Χαλκιδική, δε θα μπαίνουν στην ανατολική περιφερειακή, αλλά στη νέα αρτηρία. Ετσι, θα εξασφαλιστεί η ανακούφιση της περιφερειακής, που έχει φτάσει στα όρια κορεσμού.

Το δεύτερο έργο αφορά, ουσιαστικά, τη διαπλάτυνση της εθνικής οδού Θεσσαλονίκης – Μουδανιών σε μήκος 9 χιλιομέτρων, κατά μία λωρίδα κυκλοφορίας εκατέρωθεν, ενώ προβλέπεται πλήρες παράπλευρο δίκτυο και κόμβοι, αλλά και αναβάθμιση των υφιστάμενων κόμβων της αρτηρίας και των υπόλοιπων ισόπεδων προσβάσεων.


Επονται δημοπρατήσεις

Τα έργα που πρέπει να «τρέξουν» τους επόμενους τρεις μήνες δεν εξαντλούνται εδώ. Ετσι, έχει δημοπρατηθεί ο κάθετος άξονας Θεσσαλονίκη – Σέρρες – Προμαχώνας και στις 20 Δεκεμβρίου θα υπάρχει προσωρινός ανάδοχος.

Εξάλλου, επίκειται η έναρξη κατασκευής του έργου Θέρμη – Γαλάτιστα, καθώς έχει υπογραφεί η σύμβαση του έργου. Επίσης, επίκειται η ένταξη και η δημοπράτηση της αναβάθμισης του κόμβου στο Κλειδί.

Τέλος, η Εγνατία Οδός θα προσπαθήσει να δημοπρατήσει τη μετατροπή της επαρχιακής οδού Μουδανιά – Ποτίδαια, μήκους 5,2 χλμ., σε αυτοκινητόδρομο, με δύο λωρίδες ανά ρεύμα κυκλοφορίας και ενδιάμεσο μεταλλικό στηθαίο. Το έργο περιλαμβάνει και το κομμάτι από τη Σωζόπολη μέχρι τα Μουδανιά, όπου προβλέπονται βελτιώσεις στους ανισόπεδους κόμβους Πλαγίων και Πορταριάς, καθώς επίσης και τη δημιουργία δύο νέων ανισόπεδων κόμβων, Φλογητών και Διονυσίου.

Αυτό που μένει για να κλείσει ο... κύκλος των μεγάλων έργων, είναι να βρεθεί λύση για τη συνέχιση των έργων στον αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, που περιλαμβάνει τα... πολύπαθα Τέμπη. Το έργο έχει ουσιαστικά «παγώσει», καθώς οι τράπεζες σταμάτησαν τη χρηματοδότηση.
Της ΝΤΟΝΙΑΣ ΚΑΝΙΤΣΑΚΗ στο agelioforos.gr